Yaşayan İnsan Hazineleri
Katip Şadi
(Kemençe üstadı)
Katip Şadi, 1932 Giresun Görele ilçesinde doğmuş günümüzde yaşayan Karadeniz kemençesi üstadlarından biridir. 1958’te Gölcük’te askerlik yapmıştır. 2 evliliğinden 6 çocuğu bulunmaktadır.
10 Yaşında kemençe çalmaya başlamış, ilk kemençesini 15 yaşında almış. Göreleli kemençe üstadı Kemal İpşir’in talebesidir. Kemençesini her çalışında o anki duruma göre sözleri doğaçlayarak bir türkü halinde okuması, bugün hala birçok kemençecinin sahip olmadığı bir yetenektir.
İlk plağını 1962 yılında çıkarmış, çok sayıda kaset, CD ve plağı bulunmaktadır. Katip Şadi Görele’nin ilce, sahilinden yaylalarına kadar her yerde yaşamış, kemençe çalmış türkü yapmış horon kurmuş o bölge ve Karadeniz insanının sesi, sazı sözü olmuştur.
Yay tekniği ve kravat kısmına parmak vurma tekniği ile kemençe alanında tektir.
“Benim kemençeye merakım vardı, köyümüzde de kemençe çalabilen insan yoktu, düğünlerimize başka yerden kemençeciler geliyordu. Bu yüzden çevrem ve ailem tarafından bu mesleğe, bu sanata teşvik edildim. Özellikle babam bana bu konuda çok destek oldu, bana bir kemençe aldı, bende kendimce çalıyordum ama usta mehtarların yanında çok eksiğim olduğunu gördüm onlardan ders alarak eksiklerimi gidermeye çalıştım. İlk Taksim’deki Lozan Restoranında sahne aldım. Sonrasında Almanya, Hollanda, Belçika birçok ülkelerde çaldım” (http://www.gunyuzum.com/mobil/haber.asp?ID=6848&AC=katip-sadi).
Albümleri:
• Çıksam Issız Dğlara (2008)
• Ula Ula Niyazi (2007)
• Almanya’dan Geliyor (2005)
• Her Zaman Gelmezsin (2003)
• Saravu Çiçek Açtı (2002)
• Nostalji 1 (2001)
• Ellerin Dilindesin (1992)
• İlişmeyin Ayşeme
• Sis Dağı Üstüne
• Gözlerimde Tüter Oldu
• Gizli Sevda
• Değirmen Döne Döne
• Belimdeki Tabanca
Metin Hamzaoğlu
(Saz yapımı)
Metin Hamzaoğlu Giresun’da yaşıyor. Saz yapımına henüz 10 yaşındayken babasının atölyesinde çalışarak başlamış. Oyma tekniği ile bağlama yapan Hamzaoğlu’nun söylediğine göre, bu yöntemin zor ve ustasının az olması nedeniyle tercih edilmemekte ve oyma saz yapımı da bu nedenle azalmaktadır.
Bağlama yapımında kullanılacak ağacın kesme yönü, kesim zamanı ve kurutma usülleri önemlidir. Ağaç ne kadar kuru olursa yapılan bağlama o kadar kaliteli olur. Yaş ağaçtan yapılan sazlar çok çabuk bozulurlar. Oyma saz için öncelikle dut ağacı tercih edilir. Sazın teknesi oyulduktan sonra kurumaya bırakılır. Yeterince kuruyan gövdeye sap ve telleri takılarak saz yapımı tamamlanır.
Metin Hamzaoğlu’nun babası Mehmet Hamzaoğlu, Ali Ekber Çiçek’e bağlama yapmıştır. Metin Hamzaoğlu ise Neşet Ertaş, Erol Parlak, Mehmet Erenler, Necmi Berbergil, Yıldıray Çınar, Bayram Aracı gibi çok sayıda sanatçıya bağlama yapıştır.